Taxor
Brandkåren Attunda inför en avgiftsmodell med rörlig avgift (löpande kostnad för faktiskt nedlagd handläggningstid) med en fast timtaxa, för såväl tillsyn enligt LSO/LBE som för tillståndsprövning LBE. Debiteringen utgår från påbörjad 30-minutersperiod.
Våra taxor
Se information längre ned om ny taxemodell från och med januari 2025!
Brandkåren Attunda har som tillsynsmyndigheten rätt att ta ut avgift för den tillsyn som behöver utföras på plats ute i verksamheterna.
Avgiftssystemet bygger på fastställda grundavgifter samt, i de fall handläggningstiden överstiger den tid grundavgifterna ger kostnadstäckning för, tilläggsdebitering per påbörjad timme.
Tillsyn Lag (2003:778) om skydd mot olyckor eller Lag (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor
Tillstånd brandfarlig vara
Taxor gällande t.o.m. 2024-12-31 för tillstånd enligt Lag (2010:1011) om brandfarlig vara.
Tillstånd explosiv vara
Taxor gällande t.o.m. 2024-12-31 för tillstånd enligt Lag (2010:1011) om explosiv vara.
NYHET!
Tillsyn och tillstånd enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor eller Lag (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor (från och med 2025-01-01)
Ny taxemodell från och med januari 2025!
Brandkåren Attunda inför en avgiftsmodell med rörlig avgift (löpande kostnad för faktiskt nedlagd handläggningstid) med en fast timtaxa, för såväl tillsyn enligt LSO/LBE som för tillståndsprövning LBE. Debiteringen utgår från påbörjad 30-minutersperiod.
Taxa för 2024: 1 226 kr per timma.
Tidsåtgång och genomsnittliga kostnader för tillsyn
Handläggningstiden för att genomföra en tillsyn kan variera mycket mellan tillsynsobjekt. Tiden för tillsyn är beroende av flera olika parametrar, varav de mest betydande är:
-
Objektets komplexitet och storlek
-
Tillgänglighet av underlag för bedömning
-
Hur väl motparten efterlever lagkraven
Motpartens kunskap om brandskydd och vilja att vidta rättelse när brister påträffas vid tillsyn.
Brandkåren Attunda bedömer att dessa parametrar i fösta hand bör påverka den avgift som den part som tillsynen riktas mot kommer att debiteras för tillsynen.
I syfte att skapa transparens avseende vilken kostnad som den tillsynade verksamheten kan förvänta sig i samband med en tillsyn, har Brandkåren Attunda genom tidsuppskattningar estimerat en genomsnittlig kostnad för tillsyn samt ett normalintervall för detta. Detta har gjorts genom att dela ni olika typer av tillsynsobjekt i fyra olika nivåer, baserat på objektets komplexitet och storlek, och därefter tidsuppskatta de ingående arbetsmoment i tillsynsförfarandet.
Nivåindelning av objekt, nivå 1–4
Nivåindelningen av LSO-objekt framgår av tabell 1 och nivåindelning av LBE-objekt av tabell 2. Särskilda tidsuppskattningar har även gjorts för tillsyner där enbart specifika förhållanden kontrolleras, då detta normalt är förhållandevis oberoende av objektets storlek och komplexitet som helhet. Ett typiskt exempel på detta är tillsyner som föranletts av att Brandkåren Attunda erhåller en klagoanmälan om bristande brandskydd, till exempel en låst utrymningsväg. Tillsyn av enbart detta förhållande kan då vara befogad istället för en fullskalig tillsyn där det systematiska brandskyddsarbetet som helhet kontrolleras.
Tillsyner av dubbla lagstiftningar (kombinerad LSO- och LBE-tillsyn)
Vissa typer av verksamheter/objekt är föremål för tillsyn både utifrån LSO och LBE. Av effektivitets- och kostnadsskäl för både Brandkåren Attunda och den tillsynade parten lämpar det sig ofta väl att för dessa objekt genomföra tillsyn av efterlevnad av båda lagstiftningarna vid samma tillfälle. Detta gäller i huvudsak för verksamheter/LBE-hantering enligt nivå 1och 2, enligt Brandkåren Attundas nivåindelning. Brandkåren Attunda uppskattar att merarbetet som det medför att genomföra tillsyn utifrån bada lagstiftningarna till normalt ca 1,5 timmars extra arbetstid. Detta omfattar mer tid för förberedelser inför tillsyn, mer tid vid själva besöket på plats samt mer tid för efterarbete i form av protokollskrivning och registeruppdatering.
Handläggningsförfarande
Handläggningstiden för ett tillsynsärende är som nämnt även starkt beroende av resultatet av tillsynen (dvs hur väl verksamhetsutövaren visar sig hantera sitt brandskydd) och vilket efterarbete som därigenom erfordras innan ärendet kan avslutas. I fall då inga brister påträffas kan tillsynsärendet normalt stängas direkt efter att det administrativa arbete som efterföljer själva tillsynsbesöket (i korthet upprättande av tillsynsprotokoll och verksambetsuppdatering) har genomförts. I fall där den tillsynade verksamheten uppvisat brister, kan det bli aktuellt med upprättande av formella beslut med krav på åtgärd, flera efterkontroller och i vissa fall även hantering av överklaganden.
Brandkåren Attunda har gjort en tidsuppskattning för de normalt ingående momenten i tillsynsförfarandet.
Dessa omfattar följande arbetsmoment:
-
Start av ärende - Bokning av tillsyn
-
Förberedelser inför tillsynsbesök - inläsning på objektet (utformning av brandskydd, tidigare ärenden, inträffade händelser/räddningsinsatser etc.)
-
Resa ToR till objektet
-
Tillsynsbesök på plats
-
Upprättande av tillsynsprotokoll/tjänsteanteckning
-
Verksamhetsuppdatering och fakturering (administration)
-
Ev. samråd med annan part eller myndighet
-
Ev. upprättande av myndighetsbeslut
-
Ev. uppföljning av hur påträffade brister vid tillsyn har åtgärdats. Kan ske antingen genom skrivbordsuppföljning (dokumentationsbevis) eller genom efterkontroll på plats.
-
Avslut av ärende - framtagande av arkivhandlingar (arkivhällning betraktas som en OH-kostnad)
Beredning av tyngre beslut (föreläggande och förbud förenade med vite) och handläggning under överklagandeprocessen har inte tidsuppskattats. Arbetsmomenten är förhållandevis sällan förekommande och kan kräva mycket varierande handläggningstid eftersom varje ärende är unikt.
Sena avbokningar och uteblivna möten
En annan faktor som kan påverka handläggningstiden för ett tillsynsärende och effektiviteten för en handläggare, är sena avbokningar av planerade tillsynsbesök och uteblivna möten, d.v.s. när tillsynsförrättare anländer till objektet vid bokad tid för tillsyn och motparten av något skäl inte dyker upp. Tillsynen kan då inte genomföras.
Brandkåren Attunda debiterar en avgift för sen avbokning och uteblivna möten. För uteblivna möten debiteras nedlagd tid med påbörjad halvtimma. För avbokning senare än 08:30 samma dag debiteras en avbokningsavgift motsvarande ställtid på 1,5 timmar.
Sammanfattning av redovisning av genomsnittskostnader
Fullständig redovisning av genomsnittstiden, och därmed kostnaderna, framgår av bilagorna 1–3. Den redovisade tiden baseras på ett genomsnitt mellan ärenden som vid tillsyn inte uppvisar några brister, och tillsynsärenden där betydande brister påträffats varvid Brandkåren Attunda behöver ställa krav på rättelse i formellt myndighetsbeslut. Det normala kostnadsspannet som redovisas omfattar inte det merarbete som en efterkontroll på plats för uppföljning av påträffade brister föranleder.
Tabell 2. kostnadsbedömning tillsyn LSO och LBE
Typ av tillsyn |
Genomsnittlig handläggningstid |
Genomsnittlig kostnad |
Normalt kostandsspann* |
1) Enklare/mindre omfattning Ex. LSO: mindre restauranger, mindre butiker, mindre förskolor Ex. LBE: restaurang, skola |
7,00 |
8 582,00 kr |
6 130 – 11 034 Kr |
2) Normal tillsyn/omfattning |
10,00 |
12 260,00 kr |
110 34 – 13 486 kr |
3) Tidskrävande tillsyn/omfattande hantering |
11,75 |
14 405,50 kr |
12 260 – 17 164 kr |
4) Mycket tidskrävande/mycket omfattande hantering: |
18,25 |
22 374,50 kr |
Svårbedömt |
Händelsebaserad tillsyn |
6 |
7 356,00 kr |
|
Kombinerad tillsyn* |
1,5 |
1 839,00 kr |
|
*Utökad tid vid tillsyn med både LSO och LBE lagstiftning.
Ovanstående tidsuppskattning, och därmed kostnad, inkluderar inte behov av kompletterande besök på plats för kontroll av att åtgärder vidtagits. För efterkontroller tas en tillkommande avgift ut. Även denna utgår strikt från tidsåtgång. I Tabell 3 presenteras en genomsnittlig kostnad för detta baserat på objektkategori.
Tabell 3. Genomsnittlig tids-/kostnadsuppskattning för efterkontrollsbesök utifrån objekts nivå.
Nivå |
Genomsnittlig handläggningstid |
Genomsnittlig kostnad |
1 |
3 |
3 678,00 kr |
2 |
3,5 |
4 291,00 kr |
3 |
3,5 |
4 291,00 kr |
4 (LSO) |
5,5 |
6 743,00 kr |
4 (LBE) |
3,5 |
4 291,00 kr |
Tidsåtgång och genomsnittliga kostnader för tillståndsprövning
Tillstånd kan delas in i två huvudtyper; tillstånd brandfarlig vara samt tillstånd explosiv vara. Eftersom handläggningsprocessen för dessa två huvudtyperna skiljer sig att i vissa avseenden redovisas de var för sig. Även tillståndstiderna skiljer sig åt för de två huvudtyperna. Tillståndstid för brandfarlig vara löper på normalt 10 år medan tillståndstiden för explosiva varor är satt till maximalt 3 år.
I likhet med tillsynsärenden kan tiden för att handlägga ett tillståndsärende variera mycket mellan olika typer av verksamheter samt vilka mängder av brandfarliga/explosiva varor som hanteras inom den aktuella verksamheten. Handläggningstiden är beroende av flera olika parametrar varav de mest betydande är:
-
Den tillståndssökande verksamhetens komplexitet och storlek.
-
Huruvida inlämnat underlag i ansökan är komplett eller behöver kompletteras.
-
Den sökande verksamhetens kunskap gällande hanteringen av brandfarlig- eller explosiv vara.
-
Hur väl installationerna för brandfarlig vara motsvarar föreskriftskraven.
För att göra tillståndstaxan mer transparent har Brandkåren Attunda valt att kategorisera olika verksamhetstyper för tillstånd brandfarlig vara som harmoniserar med kategorierna för tillsynsobjekten för LBE. Kategoriseringen av verksamhetstyper är utifrån komplexitet och storlek i fyra olika nivåer. Beroende på vilken nivå en verksamhet tillhör varierar uppskattad tid för tillståndshandläggning. Nivåindelningen för olika verksamhetstyper för LBE följer av bilaga 2.
Förklaring av nivåer:
-
Nivå 1 - Mindre hantering av brandfarlig vara som tex restaurang, skola.
-
Nivå 2 - Normal hantering av brandfarlig vara som tex handel, bensinstationer, byggarbetsplatser.
-
Nivå 3 - Omfattande hantering som tex industrier, mindre laboratorier.
-
Nivå 4 - Mycket omfattande hantering såsom större industrier, A-sjukhus med paraplytillstånd, större labbverksamhet.
Tillståndshandläggning för explosiva varor är inte indelad i nivåer utan är tids- och kostnadsuppskattad utifrån följande kategorier:
-
explosiv-tillstånd,
-
explosiv-tillstånd förnyat (utan ändringar) samt
-
godkännande av föreståndare.
Oavsett typ av tillstånd så följer tillståndsprocessen samma hantering med inslag av följande delar:
-
Diariehantering omfattar mottagning, registrering, första granskning, remissutskick till berörda myndigheter, avslut av ärende samt arkivering. För tillståndsärenden med explosiva varor sker en även en kontroll mot brotts- och misstankeregistret.
-
I handläggningen ingår upprättande av verksamhet i databas, granskning av inkomna handlingar och remissvar, bedömning av inlämnat material utifrån föreskriftskrav, beslut, utfärda tillstånd samt arkivhållning.
-
I plats- och avsyningsbesök ingår förberedelser, restid till och från verksamheten, samt tid på plats. Avsyningsbesök är ett besök som genomförs efter att tillstånd medgivits och utförs när anläggningen är färdigställd och redo att tas i drift. Ett platsbesök kan genomföras innan tillstånd medgivits för att granska ärendet på plats.
Parametrar som påverkar tiden i ovanstående process är:
-
Avsaknad av rätt handlingar i inskickad ansökan.
-
Komplettering av ansökan begärs in.
-
Granskning av underlag tex planritningar riskutredningar.
-
Upptäckande av brister i anläggningar som kräver åtgärder.
Tidsåtgången varierar stort beroende på omständigheter samt komplexitet i ärendet.
För att det i förväg ska vara transparent för motparten vad tillståndet förväntas kosta, har en genomsnittlig kostnad baserad på tidsuppskattning räknats fram för respektive verksamhetsnivå. Den genomsnittliga tiden för nivå 1 och 2 baseras på Brandkåren Attundas erfarenhet av tidigare ärenden. Tidsuppskattningarna för ärenden i nivå 3 och 4 är baserat på ett genomsnitt av nerlagd handläggningstid, men är också behäftad med större osäkerheter då dessa ärenden tidsmässigt varierar i betydligt högre omfattning än vad ärenden i nivå 1 och nivå 2 gör.
Den genomsnittliga tiden för tillstånd för explosiv vara baseras på Brandkåren Attundas erfarenhet från tidigare ärenden. En del av dessa ärenden är mer komplexa och kräver mer tid för handläggning. I Tabellen nedan redovisas uppskattade genomsnittstider för handläggning av tillstånd för brandfarlig respektive explosiv vara.
Tabell 4 &5. Genomsnittstider och kostnader för handläggning vid tillståndshantering LBE.
Typ av Tillstånd |
Genomsnittlig handläggningstid |
Genomsnittlig kostnad |
Nivå 1 |
6,50 |
7 969,00 kr |
Nivå 2 |
9,00 |
11 034,00 kr |
Nivå 3 |
13,00 |
15 938,00 kr |
Nivå 4 |
17,00 |
20 842,00 kr |
Typ av Tillstånd |
Genomsnittlig handläggningstid |
Genomsnittlig kostnad |
Explosivt tillstånd |
8,00 |
9 808,00 kr |
Förnyat explosivt tillstånd |
6,50 |
7 969,00 kr |
Godkännande av föreståndare |
4,50 |
5 517,00 kr |
Avslag på ansökan om tillstånd
För avslag av ansökan om tillstånd för brandfarliga respektive explosiv vara föreslås timdebitering motsvarande nerlagd handläggningstid. Beredning av ärendet för formellt avslagsbeslut i direktionen föreslås inte ingå i kostnaden som debiteras den sökande.